Pages

Thursday, May 16, 2013

Cinta Sangat Menyakitkan

Entri nie personal untuk diri aku sebagai history. Jangan baca nanti hang mumtah-muntah. Dah setahun lebih aku dengan ex aku, Shafiqah Samsudin, putus tapi rasanya aku masih belum betul-betul dapat melupakan dia. Apa yang buat aku sayang sangat kat dia aku sendiri pon tak dapat jawab. Dia sekarang dah bahagia dengan orang lain dan aku pon tumpang gembira untuk dia walaupon jauh dalam hati aku rasa sangat kecewa. Tapi tu semua ada hikmah dan aku redha. Macam perkara aku belajar dan buat untuk lupakan dia tapi masih belum sepenuhnya dapat untuk lupakan dia. Banyak yanh berbeza dalam hidup aku bila dia pergi dari hidup aku. Sekarang aku kena bangun dan fokus untuk masa depan aku. Aku tak kan pernah mendoakan kau Shafiqah walaupun kau bukan untuk lagi kerna satu masa dulu kau pernah membahagiakan aku.

Kembali Berblog

Rasanya dah lama aku tinggalkan blog nie. Mungkin sibuk menjadi alasan utama untuk aku berhenti berblog. Hari nie aku nak kembali mengaktifkan blog nie sebagai medium untuk aku meluah kan pendapat, pandangan, idea, mahupon perasaan. Kata orang dengan penulisan adalah cara terbaik untuk mengekspresikan diri. Selamat kembali ke dunia blogspot.

Saturday, April 16, 2011

Daftar Dengan sms80 Untuk Dapat SMS PERCUMA ke Semua Rangkaian Setiap Hari

Hye guys..Hari ini aku ada something new yang aku just find out and nak sharing dengan korang. Mungkin korang dah tahu kot dan aku nak share jugak untuk yang masih tak tahu lagi.Yang tahu tu buat-buat tak tahu dah la kan??huhu.. Tadi masa tengah usha satu website ni tetibe nampak satu link yang agak menarik, so aku pon klik la dan terus direct ke website ni http://www.sms80.com/. SMS80 ni adalah website yang menawarkan sms percuma untuk dihantar kesemua rangkaian. Senang je just daftar dan terus dapat 25sms percuma setiap hari. Walaupun cuma 25 sms percuma je yang kita dapat tapi ok la dari tak ada apa-apa kan?Time kredit tengah takde and emergency bolehla guna sms80 nie. So korang tryla sendiri. Jangan risau memang takde caj tersembunyi punya sebab aku dah try. Selamat mencuba! korang boleh klik sini untuk sms percuma : http://www.sms80.com/ p/s : Kalau korang tahu website-website lain yang bagi sms percuma ni share la. :)

Friday, April 15, 2011

8 Pembohongan Ibu kepada Anaknya

Memang sukar untuk org lain percaya, tapi itulah yang berlaku, ibu saya memang seorang pembohong!Sepanjang ingatan saya, sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya

Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk menjadi renungan dan panduan anda semua.

Ambillah iktibar daripadanya dan hayatilah sebaiknya kerana itulah ibuku!

01.PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA - Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga yang miskin.

Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan.

Ada kalanya selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan seekor ikan masin dikongsi 1 keluarga.

Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi mak cepat memujuk.

Ketika makan, mak sering memberikan bahagian nasinya untuk saya.

Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, mak berkata: "Makanlah nak, mak tak lapar.".

02.PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA - Ketika saya mulai besar, mak yang gigih sering meluangkan waktu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah.

Mak berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk pembesaran kami adik-beradik.

Pulang memancing, mak memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera.

Sewaktu saya memakan gulai ikan itu, mak duduk di samping kami dan memakan sisa daging ikan yang menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi.

Saya sedih melihat mak seperti itu.

Hati saya tersentuh, lalu dengan menggunakan sudu, saya memberikan ikan itu kepada mak. Tetapi mak dengan cepat menolaknya. Mak berkata: "Makanlah nak, mak tak suka makan ikan."

03.PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA - Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Mak pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya, abang dan kakak.

Suatu dinihari, lebih kurang 1.30 pagi, saya terjaga dari tidur.

Saya melihat mak sedang membuat kuih bertemankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya lihat kepala mak terhangguk kerana terlalu mengantuk.

Saya berkata: "Mak, tidurlah, esok pagi mak kena pergi kebun pula." Mak tersenyum dan berkata: "Cepatlah tidur nak, mak belum mengantuk lagi."

04.PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT - Di hujung musim persekolahan, mak meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting.

Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, mak terus sabar menunggu saya di luar dewan.

Mak sering kali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Ilahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang.

Ketika lonceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, mak dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya.

Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang mak yang jauh lebih kental.

Melihat tubuh mak yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu untuk mak dan menyuruhnya minum.

Tapi mak cepat-cepat menolaknya dan berkata: "Minumlah nak, mak tak haus."

05.PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA - Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas adik saya baru beberapa bulan dilahirkan, maklah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga.

Mak bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan berjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan.

Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah.

Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang membantu mak.

Anehnya, mak menolak bantuan itu.

Jiran-jiran sering menasihati mak supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga mak dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga.

Tetapi mak yang memang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka.

Mak berkata: "Saya tidak perlukan cinta, saya tidak perlukan lelaki."

06.PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM - Setelah kakak dan abang habis belajar dan mulai bekerja, mak sudah pun tua.

Kakak dan abang menyuruh mak supaya berehat saja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit, tetapi mak tidak mahu.

Mak rela pergi pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi kekperluan hidupnya.

Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan mak, pun begitu mak tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut.

Malahan mak mengirim balik wang itu, dan mak berkata: "Jangan susah-susah, mak ada duit."

07.PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH - Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di luar negara.

Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar.

Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang, kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya, juga di luar negara.

Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa mak untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara.

Pada pandangan saya, mak sudah puas bersusah payah untuk kami.

Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini mak habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula.

Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya.

Mak tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata: "Tak payahlah, mak tak biasa tinggal di negara orang."

08.PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN - Beberapa tahun berlalu, mak semakin tua. Suatu malam saya menerima berita mak diserang penyakit kanser.

Mak mesti dibedah secepat mungkin. Saya menjenguk ibunda tercinta.

Saya melihat mak terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan.

Mak yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan.

Mak menghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpakas menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya.

Saya dapat melihat dengan jelas betapa penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga mak menjadi terlalu lemah dan kurus.

Saya menatap wajah mak sambil berlinangan air mata.

Saya cium tangan mak, kemudian saya kucup pula pipi dan dahinya.

Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat mak dalam keadaan seperti ini.


Tetapi mak tetap tersenyum dan berkata-kata: "Jangan menangis nak, mak tak sakit."

Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.

Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya.

Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata: MAK, SAYA SAYANGKAN MAK!

Tapi tidak saya. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun mengasihi mak lebih dari segala-galanya, tapi tidak pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata itu ke telinga mak, sampailah saat mak menghembuskan nafasnya yang terakhir.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
p/s :kepada yang masih mempunyai mak/ibu/mama/umi atau apa sahaja panggilan untuk ibu korang sebelum mereka pergi ucaplah sayang korang kepada mereka. Mungkin ada diantara kita yang masih atau belum pun mengucapkan sayang kepada ibu kita. Ucapan itu pastinya akan menyenangkan hati ibu korang kerana apa yang diperlukan oleh seorang ibu daripada anaknya bukanlah harta, wang atau kemewahan tetapi kasih sayang.
P/S: aku sayangkan mak 'Siti Harimah binti Sheikh Abdul Hamid'..al-Fatihah untuk arwah mak..
*korang sayang mak korang tak???
-entri diambil dari http://www.iluvislam.com untuk ingatan sendiri dan dikongsi.

Tuesday, April 12, 2011

Bo-"I Can't Draw So I Sing"

song : lagu
artist : bo
Hariku
Harus dipenuhi dengan kehadiranmu, Sayangku
Fikiranku,
Hanya dipenuhi dengan senyumanmu
Ooohh~
Alangkah indah,
Jika dirimu sentiasa,
Di sisiku sayangku,
Berikanku hanya satu
Hanya satu
Lagu
Hariku,
Harus dipenuhi dengan kemanjaanmu, Cintaku
Fikiranku,
Hanya dipenuhi dengan suaramu, Divaku

Friday, April 8, 2011

Mahasiswa U/Politeknik/KPT Sudah Matang, Auku dan Akta 174 Tidak Releven

Era pascamerdeka menyaksikan kemodenan teknologi dan pertumbuhan ekonomi yang pesat. Pertumbuhan institusi pendidikan dan Ianya diikuti dengan perkembangan gerakan mahasiswa yang sememangnya bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Perbicaraan mengenai gerakan mahasiswa ini seringkali memenuhi ruang diskusi kini dalam kalangan masyararkat sama ada perbicaraan mengenai kajian secara formal sehinggalah perbualan di kedai kopi. Perbahasan agenda mahasiswa ini telahpun memenuhi ruang entiti masyarakat kerana mahasiswa bukanlah golongan yang terkebelakang dalam proses sosial dan demokrasi. Golongan mahasiswa ini dianggap sebagai entiti yang ‘murni’ kerana peranan mahasiswa dan gerakannya terlalu banyak dalam proses pendemokrasi di Negara luar. Golongan mahasiswa yang juga acap kali diingatkan bahawa merekalah yang bakal mewarisi tampuk pemerintahan Negara suatu masa kelak; namun mereka juga sering dimomokkan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) mengenai pembabitan mereka dalam pelbagai aktiviti terutamanya politik. Jelas kenyataan bercanggah ini satu hipokrasi. Malangnya wacana yang dibentuk pihak berkuasa tidak menghiraukan aspirasi dan keperihatinan golongan mahasiswa.
Penahanan mahasiswa yang mengikuti kempen pilihanraya kecil yang lalu jelas menunjukkan bahawa hak keistemewaan yang dikecapi oleh belia hilang secara tiba-tiba apabila mereka mendaftarkan diri sebagai mahasiswa. Ironinya, penahanan mereka ini hanya kerana mengedarkan risalah untuk memeriahkan lagi proses demokrasi di Negara kita seperti mana Negara lain yang mengamalkan pemerintahan demokrasi. Mungkin ada pihak yang takut dengan bayang-bayang mereka sendiri kerana gerakan mahasiswa mampu untuk menjatuhakn sesebuah pemerintahan melalui beberapa siri gerakan mereka ini. Kita tidak dapat membohongi sejarah yang lampau mengenai potensi mahasiswa yang kita ada. Sejarah telah menyaksikan gerakan mahasiswa amat berkesan dalam perubahan corak dan pola politik di sesebuah Negara. Kejayaan mahasiswa dalam menjatuhkan banyak pemerintahan di Negara luar telah membuka mata ramai pihak mengenai potensi dan kebolehan mahasiswa. Sebut sahaja mengenai peristiwa penggulingan Presiden Argentina iaitu Presiden Juan Peron, ianya juga dikaitkan dengan Mahasiswa yang bertindak sebagai lapisan pertama pembangkang Peronist melawan pihak pemerintah pada masa itu dengan mengunakan slogan mereka yang tersendiri iaitu “No to cheap shoe dictatorship”. Perhimpunan yang dimulakan oleh golongan mahasiswa itu menyeru rakyat lain untuk berhimpun sehingga membawa kepada pengulingan Presiden Juan Peron pada tahun 1955. Mahasiswa juga terlibat dengan lansung dalam pengulingan Presiden Iran iaitu Presiden Shah Mohamad Reza Pahlevi sehingga tercetusnya revolusi Iran. Kita singkap kembali sejarah revolusi Iran. Mahasiswalah yang memainkan peranan penting dalam peringkat pertama revolusi Iran apabila sejumlah mahasiswa Islam menentang kepimpinan Shah dengan mengadakan demonstrasi. Kerajaan Shah kemudiannya menghantar tentera untuk menenteramkan demonstrasi tersebut sehingga menyebabkan beberapa orang mahasiswa terbunuh. Akibat daripada peristiwa pembunuhan mahasiswa tersebut, maka tercetusnya pergeseran di Tabriz sehingga tercetusnya peristiwa revolusi Iran melalui perhimpunan oleh rakyat Iran yang lain. Revolusi Iran berlaku dengan kepimpinan Ayatollah Khomeini mengambil alih kepimpinan Shah Iran. Pemerintahan Presiden Ferdinand Marcos pada tahun 1986 melihatkan peranan gerakan mahasiswa di Filipina dalam memperjuangkan hak dan keadilan sejagat. Kira-kira 50 ribu mahasiswa dan pekerja menyerbu kediaman Malancang pada 30 Januari 1970 untuk menunjukkan rasa tidak puas hati dan kekecewaan mereka terhadap pemerintah diktator Ferdinand. Kejayaan mahasiswa dalam penawanan beberapa tempat di Filipina tersebut membuktikan bahawa mahasiswa bukanlah golongan yang lemah dan golongan yang boleh ditutup mulut untuk mengikut rentak pemerintah yang sumbang. Sejarah telah mencoretkan peranan yang amat besar dilakukan oleh gerakan mahasiswa selaku penggerak utama terhadap terjadinya perubahan sosial, budaya, politik dan lain-lain. Kekuatan mahasiswa ini dibuktikan dengan peristiwa pengulingan Juan Peron di Argentina pada tahun 1955, Perez J Menez di Venezuela pada tahun 1958, Soekarno di Indonesia pada tahun 1966, Ayub Khan di Pakistan pada tahun 1969, Reza Pahlevi di Iran pada tahun 1979, Jeneral Chun Doo Hwan di Korea Selatan pada tahun 1087, Ferdinand Marcos di Filipina pada tahun 1985 dan Soeharto di Indonesia pada tahun 1998.
http://3.bp.blogspot.com/_2F9nTcAJr7c/TGUxTQi-baI/AAAAAAAAQeo/fjpW0Qd70Zw/s1600/n.jpg
Walaupun majoriti peristiwa pengulingan pemerintahan itu tidak dimonopoli oleh gerakan mahasiswa kerana ada komuniti lain yang turut menyertainya sehingga tercetus gerakan revolusi, namun gerakan mahasiswa memainkan peranan yang penting dalam menjadi ejen pengerak kepada tercetusnya perubahan pemerintahan tersebut. Siri pengulingan ini berlaku akibat daripada penyelewengan dalam pemerintahan dan juga korupsi. Pembabitan mahasiswa dalam banyak peristiwa di seluruh dunia ini membuktikan besarnya peranan dan pengaruh mahasiswa dalam sesuatu kepimpinan sesebuah Negara. Sebagai seorang anggota masyarakat, kita tidak seharusnya memandang remeh mengenai peranan mereka ini kerana golongan mahasiswa yang kita ada ini. Mereka juga merupakan mahasiswa yang berumur lebih 21 tahun dah sudahpun matang mengenai politik yang ada di Negara kita. Jika Negara maju dapat membenarkan rakyatnya mengundi ketika umur serendah 18 tahun, kenapa di Negara kita menghalang mahasiswa yang berumur diatas 21 tahun untuk berpolitik? Jika mahasiswa itu tidak matang untuk masuk ke dalam politik, apakah belia yang tidak masuk ke universiti dan sama umur dengan mahasiswa itu matang berpolitik? Hal ini seolah-olah menghilangkan keistimewaan orang yang bergelar mahasiswa sedangkan merekalah yang menjadi harapan kepada masyarakat di luar untuk memacu masa depan yang gemilang. Pengarahan kepada AUKU berlaku apabila kerajaan menegaskan pelajar tidak dibenarkan bergabung atau menyokong mana-mana parti politik dan kesatuan sekerja. Hal ini merupakan kesedaran pihak kerajaan untuk mencegah kebangkitan pelajar melalui perundangan. Larangan pelajar untuk mengikuti politik (bukan menyertai parti politik) akan menjauhkan pelajar dengan rakyat dan menyekat idea pelajar menyumbang kea rah pembangunan. Sokongan mana-mana pihak pelajar kepada mana-mana pertubuhan parti politik tidak bermakna mereka menyokong parti tersebut. Secara tuntasnya, mahasiswa bukanlah golongan yang masih lagi dianggap sebagai dangkal dan kebudak-budakan. Sejak dari zaman berzaman mahasiswa telah dihalang untuk melalui kancah politik. Penulis berharap agar mahasiswa diberikan layanan yang sama rata dengan rakyat Malaysia yang lain untuk boleh bergiat dalam politik. Mahasiswa inginkan bahawa mereka bebas berpolitik bukannya memasuki parti politik. Pemikiran mereka sudahpun matang bagi menilai sesuatu perkara. Justeru itu, sudah tiba masanya untuk memansuhkan AUKU dan Akta 174 yang menajadi tembok penghadang kepada kebebasan golongan mahasiswa kini. sumber diolah dari :
http://www.wandyblog.com/

Friday, March 18, 2011

Memahami Asas Utama DSLR, Shutter Speed, Aperture and Iso

Digital Single Lens Reflex (DSLR) adalah kamera digital yang menggunakan tindak balas kanta tunggal secara digital. Jurugambar akan melihat objek yang akan dirakam menerusi bingkai kaca atau biasanya disebut viewfinder. Hasil gambar yang akan dirakam sudah semestinya sama dengan apa yang dilihat menerusi viewfinder tersebut. Itu adalah serba sedikit pengenalan mengenai DSLR. Pada masa kini DSLR dimiliki bukan hanya untuk keperluan atau minat tetapi seolah - olah telah menjadi trend pada masa kini. Mungkin kerana harganya tidak semahal dahulu, jadi semua mampu untuk memilikinya. Tapi sekadar memiliki DSLR dan menjadikannya sebagai trend tanpa mengetahui fungsi-fungsi asas DSLR atau hanya menggunakan fungsi automatik pada DSLR amatlah tidak berbaloi. Lebih baik beli je kamera digital biasa kalau macam tu. Betul tak?? Aku pun bukanlah expert mana untuk terangkan fungsi-fungsi DSLR ni tapi cukuplah untuk berkongsi apa yang aku faham mengenai perkara asas yang patut kita tahu apabila memiliki DSLR iaitu shutter speed, aperture dan iso. Terlebih dahulu mari kita mengenali bahagian-bahagian DSLR. Tidak lupa juga fungsi kamera adalah menangkap cahaya. Apa yang dilihat menerusi viewfinder adalah imej yang dilihat menerusi lens kamera. Cahaya masuk melalui lens dan terus kepada mirror dan dipantulkan terus pada viewfinder. Apabila shutter button dipetik, kamera akan menangkap imej yang dilihat menerusi viewfinder berdasarkan shutter speed, aperture dan iso yang telah disetkan pada kamera. 3 faktor tersebut (shutter speed, aperture,iso) memberi kesan yang besar kepada imej atau gambar yang terhasil. Teruskan bacaan anda untuk memahami apa yang dimaksudkan shutter speed, aperture dan iso. Apa itu shutter speed?? Jadi apa sebenarnya shutter speed tu?shutter speed adalah tetapan pada kamera untuk menentukan berapa lama shutter(mirror)/ pengatup terbuka sebelum imej ditangkap. semakin lama shutter terbuka, bermakna semakin banyak cahaya yang akan ditangkap oleh sensor. Susahkan untuk faham?? Jadi aku terangkan dalam bahasa yang lebih mudah. Anggap shutter tu adalah kelopak mata kita dan kita ibaratkan shutter tu adalah kelopak mata yang tertutup. Apabila shutter button dipetik, shuter tadi atau yang kita ibaratkan tadi kelopak mata akan terbuka dan akan tertutup kembali apabila shutter button tersebut dipetik. (dah tunggang langgang ayat aku nie kan??hehe.hope korang fahamla). Dengan setkan kelajuan shutter speed pada kamera kita, kita sebenarnya menetapkan berapa lama shutter tersebut terbuka sebelum ia tutup kembali. Sama seperti mata manusia, semakin lama mata kita terbuka, semakin banyak cahaya yang masuk melaluinya. semakin laju shutter speed semakin sharp gambar yang terhasil dan semakin perlahan shutter speed, semakin blurr gambar yang terhasil kerana terdedah kepada pengaruh cahaya. Mungkin gambar ni dapatkan jelaskan pemahaman korang terhadap shutter speed. sekarang korang dah lebih jelas sikit kan??bagi yang takde DSLR mungkin korang xkan faham apa-apa pun dan yang ada tapi tak pernah kaji fungsi shutter speed lepas ni bolehla korang cuba bermain dengan shutter speed ni.
Gambar yang terhasil pada shutter speed yang perlahan
Gambar yang terhasil pada shutter speed yang laju
Menarikkan gambar yang dihasilkan sekiranya shutter speed di setkan mengikut kretiviti kita. Begitulah menariknya DSLR berbanding kamera digital biasa. Untuk aperture dan iso aku akan terangkan pada post yang akan datang. Kalau ada salah harap betulkan sebab aku pun baru lagi berjinak dengan DSLR ni. Sama-sama berkongsi ilmu. Tak gitu??

Monday, November 29, 2010

Gengblogger tidak sehangat dahulu??

Gengblogger merupakan jaringan sosial blogger-blogger berbahasa melayu. Selain itu geng blogger turut menjadi medium kepada blogger-blogger malaysia untuk mengenali antara satu dengan yang lain. Persoalan aku disini adakah gengblogger sekarang tidak sehangat dahulu??
Dulu entri paling popular di gengblogger mencecah ratusan atau ribuan pembaca apabila sesuatu entri terpilih menjadi "entri popular hari ini" di gengblogger. Tetapi sekarang entri paling popular hanya dilawati dibawah seratus orang unique visitor sahaja. jadi apa pendapat korang blogger2 especially blogger-blogger yang telah lame join gengblogger. Adakah ini disebabkan entri-entri sekarang sudah tidak berkualiti ataupon gengblogger sudah tidak mendapat sambutan seperti dulu???

Sunday, June 20, 2010

Oh! Lebih Hina Menyentuh Kekasih Dari Khinzir

Sejauh manakah kita umat akhir zaman ini menyedari hal ini. Antara yang “nampak berat” dan yang “nampak ringan”.

Bergomolan dgn babi (khinzir) itu adalah lebih baik b’banding dgn b’sntuhan (sengaja) dgn wanita bukan mahram” (Riwayat Ibnu Majah)

khinzir-mahram Entry di copy sepenuhnya dari ohislam.com nasib aku dah single sekarang.Huhu..(: babi pon cute jugakkan?? Haram dimakan kecuali darurat tapi tak haram untuk dipegang cuma perlu disamak. Tak salah untuk pegang babi. Lebih baik korang pegang babi dari pegang dari pegang kekasih korang.. peace..hehe

Saturday, June 19, 2010

Tips Untuk Melupakan Si Dia

Hye guys, dah seminggu blog nie tak ber"update". Actually dalam seminggu ni aku ade masalah sikit dengan perasaan. Jiwa tak tenang dan semangat untuk mengupdate blog pon takde. Tapi alhamdullilah hari nie aku kembali untuk membina semula semangat yang telah hilang. Ini bukan entry jiwang. ngee~~~. Aku cuma ingin berkongsi sedikit tips untuk melupakan si dia. Memang tak dapat dinafikan bercinta itu sangat indah. Memang tak mudah untuk kita melupakan si dia tetapi kengkadang kita harus melepaskan untuk mencari ketenangan dan memberi kebahagiaan kepada si dia. Kalau dah bercinta semuanya ingat kat si dia. Makan. tidur, mandi semua ingat si dia. Bila dah putus cinta pon masih tetap ingatkan si dia. Yang penting kita harus kuat kalau tak mungkin boleh jadi gila disebabkan si dia yang tiggalkan kita. Sini aku ingin berkongsi beberapa tips untuk mengembalikan semangat bagi mereka yang putus cinta.

Terima Hakikat Pertama sekali and perlu menerima hakikat si-Dia anda bukan lagi milik anda. Anda perlu belajar untuk menerima kenyataan bahawa pertemuan akan berakhir dengan perpisahan dan perpisahan adalah permulaan kepada pertemuan.

Melarikan diri Siapa kata melarikan diri tidak menyelesaikan masalah ? Memang melariakan diri tidak akan menyelesaikan masalah tetapi ia dapat mengurangkan tekanan anda. Cuba anda pergi ke satu tempat yang agar jauh dari tempat anda dan rehatkan minda anda. Tapi jangan la buat kerja gila dengan pergi ke tempat anda date dengan si-Dia anda.

Luahkan perasaan anda Emmm luahkan perasaan anda kepada sahabat karib anda. Mungkin dia tidak banyak membantu tetapi sekurang-kurangnya dengan meluahkan perasaan anda akan dapat menghilangkan tekanan anda.

Anda pula dengar luahan mereka Apabila anda mendengar luahan rakan anda sekurang-kurangnya anda tahu bahawa anda bukan seorang sahaja menerima nasib yang teruk .

Ingat dekat orang lain Masih tak dapat lupakan si Dia? Urghhh susah nie. Macam nie la kalau masih teringatkan si Dia kenapa anda tak cuba ingat dekat orang lain… Ahli keluarga ke, artis ke, idola ke, tapi kalau boleh jangan cuba untuk teringatkan kawan sejantina anda… Bahaya tu karang jadi lain lak.

Buang jer hadiah tu Bunga ke… Jam ke… Penanda buku ke… Novel ke… Anda buang sahaja hadiah tu… Mungkin ia seperti anda tidak menghargainya namun itulah yang terbaik. Atau anda pulangkan kembali hadiah itu kepada si Dia. Walaubagaimanapun jangan jual hadiah itu kerana anda seperti menghina pemberian si Dia. Dan satu lagi kalau si-Dia bagi anda hadiah seperti rantai emas berjumlah RM5000 saya rasa takyah laa buang hadiah tu.

Berdoa & Bertawakal Ini adalah solution yang terbaik dan potion bagi segala-galanya. Berdoa lah kepada-Nya agar diberi kekuatkan jiwa dalam menghadapi dugaan dalam kehidupan dan diberikan pasangan yang serasi.

Bagi aku yang penting kita kena terima hakikat. Walaupon kita sayangkan dia separuh mati tapi si dia tak cintakan kita apa guna. Lepaskan saja dengan ikhlas. InsyaAllah keperitan itu hanya sementara. Dan aku percaya yang tuhan dah tentukan yang terbaik untuk kita. walaupon kita merasakan dia yang terbaik untuk kita, tapi tuhan maha mngetahui. InsyAllah kita akan lebih bahagia satu hari nanti.

Kepada si dia Shafiqah Samsudin. Harap lebih bahagia bersama kekasih baru.

walaupon perit untuk melupakan tapi mungkin ini yangterbaik. Walau dalam hati sentiasa mengharap si dia akan kembali. Tapi semua tu mustahil....

(10/11/'08 - 16/06/'10)

lagu terakhir untuk piq.
(maaf entry ini agak personal)

Saturday, June 12, 2010

Jadikan Blog Anda Lebih Mesra di Search Enginee dan Meningkatkan Trafik

Entri tutorial kedua aku dalam blog ni. Sapelah aku nk buat entry tutorial. Blogger baru dah nk buat tutorial pasal blogging. Mungkin ada sesetengah yang akan berkata begitu. Sebenar aku ingin berkongsi tutorial ini dengan blogger2 baru seperti aku yang menggunakan blogspot. Straight to the point, sebenarnya default setting pada template blogspot kurang mesra pada google search enginee. Ini kerana default setting akan memaparkan tajuk entri atau artikel terlebih dahulu dan di ikuti dengan nama blog.
contoh search result
untuk menukar setting pada template korang supaya lebih mesra di google search enginee korang perlu melakukan beberapa langkah yang telah disediakan di http://maribinablog.blogspot.com/ ~langkah ini mungkin mengambil masa beberapa hari sebelum berubah di Google search enginee dan mungkin trafik blog korang akan meningkat. ~dapatkan lebih tutorial blogging di http://maribinablog.blogspot.com/ Selamat mencuba..peace (:

Friday, June 11, 2010

Kongsikan Santapan Rohani Pagi Jumaat

ASSALAMUALAIKUM. Apa khabar hari anda? Apa cerita Jumaat anda? Ya, hari ini hari Jumaat. Hari untuk kita mendapatkan lebih success dalam hidup kita. Hari untuk kita lebih cemerlang, lebih kuat berbanding hari-hari yang lain.

Jadi, apa pun yang anda buat pada hari ini, pastikan itu adalah yang terbaik, yang terhebat untuk diri anda sendiri. Kalau selalu bangun pagi sepuluh minit lagi ke waktu subuh, maka jadikanlah Jumaat untuk anda lebih berjaya.

Jadikan Jumaat untuk lebih special daripada hari-hari yang lain. Buat janji, bahawa Jumaat aku mesti bangun tiga puluh minit sebelum ke waktu subuh. Hah, kan bagus.

Hari ini saya nak cerita sedikit tentang hebatnya dan kelebihan-kelebihan hari Jumaat. Moga anda di luar sana memperoleh manfaat, saya yang menulis juga lebih-lebih lagi mendapat faedahnya.

Jadi 6 kelebihan Jumaat akan saya senaraikan. Semoga Jumaat kali ini menjadikan kita lebih berjaya, lebih cemerlang!

1. Berlakunya hari kiamat.

Ya, Jumaat merupakan hari yang selalu dikaitkan dengan berlakunya hari kiamat. Dalam suatu hadis riwayat Muslim, Nabi SAW ada menyebut bahawa, “Pada hari Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.”

2. Nabi Adam diciptakan dan dia juga disingkirkan dari syurga.

Hari Jumaat memang istimewa. Hari ini nabi Adam diciptakan, dan hari ini jugalah beliau diturunkan daripada syurga.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam a.s. diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.”

3. Penghulu segala hari.

Saya suka sebut Jumaat ni special. Kenapa ya? Jumaat ini adalah hari yang sangat-sangat istimewa kerana agama kita sendiri yang meletakkan Jumaat itu ketua dan lebih sedikit ganjarannya berbanding hari-hari yang lain.

Dalam suatu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

4. Selamat dari fitnah kubur bagi yang mati pada hari Jumaat.

Menurut Nabi SAW, “Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah daripada fitnah kubur.”

Jadi, sama-samalah kita berdoa moga-moga Allah memilih kita di kalangan manusia-manusia yang diberikan kelebihan oleh Allah ini.

5. Kebaikan dengan memotong kuku.

Peliharalah kebersihan anda. Kalau boleh, Jumaat ni bagi lebih-lebih lagi. Mana yang dah lama tak potong rambut, maka potonglah. Kasi kemas. Kalau kuku dah rasa mula nak panjang, hah potonglah.

Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”

6. Makbulnya doa di antara dua khutbah.

Yang ini pun kita dah selalu dengar. Daripada zaman sekolah lagi mungkin ramai yang telah diberitahu akan perkara ini. Baca doa ketika imam sedang duduk antara dua khutbah selalunya makbul doanya tu. Ya, kan?

Banyak ulamak yang berpendapat bahawa makbulnya doa yang dibaca di antara dua khutbah, iaitu ketika imam sedang duduk antara khutbah pertama dan khutbah kedua.

Ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah yang bermaksud, “Pada hari Jumaat ada satu saat yang bertepatan dengan orang Islam ketika dia sedang sembahyang, di mana tatkala ia berdoa maka doanya itu akan dimakbulkan.” Dan rasulullah menunjukkan isyarat tangannya yang membawa maksud sedikit sahaja waktu itu.

Abi burdah bin Abi al-Amusa al-Asy’ari r.a berkata bahawa beliau pernah mendengar bahawa Abdullah bin Umar r.a pernah mendengar bahawa Rasulullah pernah menjelaskan bahawa waktu yang paling mustajab itu adalah waktu antara imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai didirikan.

TUAN, puan, abang, kakak dan adik-adik semua, marilah kita jadikan Jumaat kita kali ini lebih bererti. Bukannya apa, untuk kebaikan kita juga. Semua kelebihan yang ada pada Jumaat ini sebenarnya merupakan ruang dan peluang untuk kita rebut.

Kita mengaku kita orang Islam. Kita pun mengaku bahawa kita ni mengamalkan segala suruhan agama. Jadi, apalah salahnya sedikit amalan yang nampak macam tak seberapa ini kita rebut.

Kalau rasa-rasa selalunya macam malas nak selawat, macam tak ada mood nak berzikir, maka jadikanlah hari Jumaat untuk anda lebih bersemangat unttuk berselawat, berzikir, istighfar dan sebagainya.

Nabi sendiri ada menyebut barangsiapa yang banyak beristihfar, Allah akan bagi jalan keluar bagi setiap masalah yang dihadapinya.

Mari kita jadi lebih baik, sedikit pun tak apa. Asal kita jadi lebih baik. Kita usaha, kita cuba betul-betul. Mana tahu andai Allah juga bakal tarik nyawa kita di hari Sayidul aiyam ini. Subhanallah…

entry di copy sepenuhnya dari http://sangmentari.wordpress.com/

berkongsilah selagi sesuatu itu mendatangkan manfaat kepada umat islam..(: